-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:40285 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

با توجه به اين كه پيامبر (ص) پسري نداشت، چگونه افرادي ادعاي سيد بودن مي كنند؟

در پاسخ دو نكته بيان مي داريم.

نكته اول: پيامبر اسلام (ص) سه پسر داشت: دو پسر از حضرت خديجه ( به نام هاي قاسم و عبدالله) و يك پسر از ماريه قبطيه ( به نام ابراهيم) اما در خردسالي از دنيا رفتند و نسل پيامبر از طريق پسر ها دوام نيافت، بلكه از طريق حضرت زهرا (س) دوام يافت.

نكته دوم: اگر چه عنوان سيادت به جهت پرتو وجودي پيامبر (ص) است، اما شعاع وجودي و نوري حضرت، به هاشم (جد دوم پيامبر) سرايت نمود و بني هاشم و بني عبدالمطلب به اين اين عنوان اعتباري مفتخر گشته اند.

توضيح:

سيد به معناي آقا و اطاعت شده (مطاع)، رئيس و بزرگ است.

سيادت عنواني است اعتباري براي مردان و زناني كه در طول نسب خويش به حضرت هاشم بن عبد مناف مي رسند. هر كس سلسله نسب او به هاشم يا فرزندان او برسد، سيد محسوب مي شود.(1)

اصطلاحاً به فرزندان هاشم، سيد مي گويند. برخي از اينان به عموهاي پيامبر مثل ابوطالب، عباس و حمزه مي رسند. بنابراين فرزندان عباس كه به آنان بني عباس مي گويند، سيد محسوب مي شوند. فرزندان ابوطالب به نام هاي طالب و عقيل و جعفر طيار و علي (ع) و نسل آنان (تا كنون هرچه هستند) سيدند.

فرزندان حضرت زهرا افزون بر اين كه از طريق مادري سيدند، از طريق پدرشان ، علي (ع) نيز سيد مي باشند.

با اين وجود تمامي ائمه معصومين و فرزندانشان از طريق علي (ع) به هاشم مي رسند از اين جهت نيز سيد هستند.

بنابراين سيادت تنها انتساب به پيامبر نيست، بلكه از جهت انتساب به طالب و علي و عقيل و جعفر (فرزندان ابوطالب) و انتساب به عباس و حمزه (عموهاي پيامبر) نيز سيادت حاصل شده است.

چون نسل پيامبر بيشتر مورد توجه مسلمانان بود و نسل حضرت از حضرت دخترش فاطمه (س) و علي (ع) مي باشند، بيش تر مورد توجه و احترام هستند. آنان از بين بقية سادات معروف تر و مشخص تر هستند.

سيد بودن به معناي داشتن حسنات و نيكي هاي اجداد نيست. كسي نمي تواند با ادعاي سيادت وانمود كند كه صفات اجداد طاهرينش در او نيز وجود دارد. حتي برخي از فرزندان بلاواسطه امامان مانند جعفر كذاب فرزند امام هادي (ع) انسان هاي درستكار نبودند.

پي نوشت ها :

1 - عروةالوثقي ، ج2، كتاب الخمس، فصل 2، مسئله 3.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.